tiistai 2. lokakuuta 2012

Vuorotteluvapaapäivitys

Jäin vuosilomat jälkeen heinäkuun alusta vuorotteluvapaalle, joka nyt on lähestymässä puoliväliä, tai ainakin kolmannes siitä on kulunut. Tässä vaiheessa taaksepäin katsellen aika on tietysti kulunut häkellyttävän nopeasti. Toisaalta olen saanut aikaiseksi paljon siitä, mitä alunperin suunnittelinkin.

Kirjallisuuden osalta romaaneja en ole lukenut ollenkaan niin paljon kuin oli tarkoitus. Enimmäkseen olen fiktion puolelta kuluttanut dekkareita, niitä tosin aikamoisen läjän.

Paljon olen kuitenkin lukenut tietopuolista kirjallisuutta ja varsinkin mennyttä vuosisataa käsitteleviä opuksia. Yksi vaikuttavimpia oli pari päivää sitten 95-vuotiaana kuolleen Eric Hobsbawmin Äärimmäisyyksien aika, jossa viime vuosisata käydään kiitettävän monelta kulmalta läpi I maailmansodan lopulta alkaen. Samaan vaikuttavien sarjaan menevät William L. Shirerin hiljakkoin uudelleen julkaistu Kolmannen valtakunnan nousu ja tuho ja Antony Beevorin kirja Berliini 1945. Vielä meneillään on Beevorin Toinen maailmansota, ja voi olla, että se jää odottamaan hankintaa omaan kirjastoon. Kaupunginkirjaston kappale on nimittäin varattu ja pitää palauttaa viikon kuluttua. Samoin luvun alla on vielä Tuomo Polvisen Venäjän vallankumous ja Suomi, joka jo pitkään on ollut luettavieni listalla pelkästään sen takia, että Kekkonen aikanaan tuomitsi siinä esitetyt käsitykset.

Itseäni eniten hämmästyttänyt piirre vuorotteluvapaassani on ollut innostukseni ulkoiluun. Koko vapaan ajan olen päivittäin kävellyt. Viimeisen parin viikon aikana olen joka päivä kävellyt aamulla, päivällä ja vielä illalla, yhteensä pari tuntia. Askelmittarin mukaan olen kävellyt reilusti yli 10 000 askelta päivässä varsinkin loppukesästä. Tupakkalakonkin sain pari viikkoa sitten aikaan. Kävelyn lomassa olen räpsinyt valokuvia, joiden käsittelyssä on myös aika kulunut mukavasti.

Talous on tietysti kuralla, mutta onneksi vaimo tienaa. Ja näillä näkymin taloustilanteeni kohentuu olennaisesti helmikuun jälkeen.

4 kommenttia:

Timo kirjoitti...

Mukava kuulla kuulumiset, saa nähdä saadaanko me koskaan aikaiseksi omaa pätkäämme.

Tuo kävely on omasta kokemuksestani tietäen oikeasti tehokasta - just päivittäin noin riittävästi ja useamman kuukauden sitä, niin vaikutus on iso.

Hyvää jatkoa!

Ink Narrative kirjoitti...

Kiitoksia! Tällä kokemuksella voin kyllä suositella. Tosin tässä vapaudessa on sama piirre kuin etätyössä: jonkinlainen työpäivää korvaava päivirutiini kannattaa laatia. Ihan aluksi tietysti voi vain vetää kaljaa ja nauttia elämästä, mutta aika pian siihen kyllästyy :)

SusuPetal kirjoitti...

Kuulostaa hyvältä, etenkin tuo ulkoilu.
Talous nyt on aina kuralla, jos tulot kasvavat, niin kasvavat menotkin, olen huomannut.

Ink Narrative kirjoitti...

Susu: Kiitoksia. Kokonaan uutena minun liikuissani on tämän vuorotteluvapaan myötä tullut runsas ulkoilu. Taloudesta ei tosiaan ole väliä, aina se on jossain kunnossa ja yleensä huonossa :)