torstai 14. lokakuuta 2010

Sonera -jatkoa ...

Eilen iltapäivällä soitti mies kertoen olevansa Sonera Extrasta ja kysyi, mitä edellisen illan soittopyyntöni koski. Kysymys oli Vianrajausautomaatin tekemästä soittopyynnöstä, johon jo edellisenä iltana oli minulle vastattu ja luvattu panna asentaja liikkeelle. Ilmeisesti Sonera Extran miehellä ei ollut mitään tietoa edellisestä soittajasta.

Olen jo päässyt juttelemaan useamman Soneran asiakaspalvelijan kanssa ja edelliset ovat selvästi olleet koulutettuja tai paatuneita juttelemaan suivaantuneen asiakkaan kanssa, ja ihan rehellisen tunnustuksen antaakseni ystävällisiä, oman lokeronsa osalta asiantuntevia ja hyvää tarkoittavia. Soneran henkilökunnan osalta ei kaikista kärsimyksistä huolimatta ole pahaa sanottavaa, mutta selvästi talon sisällä toiminnan aikaansaaminen on tuskallisen vaikeaa.

Äänestä ja puhetavasta päätellen Sonera Extran mies ei ollut niinkään asiakaspalvelija kuin tekemisen mies, mutta laajakaistani suhteen hänkään ei pystynyt muuta kuin laittamaan laajakaistani asentajan työjonoon, jossa seuraavan päivän töiden on kaverin mukaan oltava edellisenä päivänä ennen kahtatoista. Kun hän sitten eilen minut siihen jonoon laittoi, mahdollisesti asentaja on asialla perjantaina.

Kokemusten viisastamana pelkään pahasti, ettei asentaja ei tiedä mitään siitä, mitä olen edellisten kanssa puhunut eikä pysty asiaa hoitamaan. Tähän mennessä ei ole tapahtunut, että tieto olisi kulkenut ja joku ottanut oikeasti vastuun ongelmien hoitamisesta. Liittymäsopimuksen tekemisessä ongelmia aiheuttanutta uutta postinumeroa ei vieläkään ole Soneran järjestelmässä muutettu ja ainakin yksi eilen jututtamani taloyhtiön asukas odottelee edelleen silkkaa liittymän avaamista, mitä ei tapahdu, kun Soneran järjestelmä olettaa väärällä postinumerolla tehdyn sopimuksen olevan ennakkosopimus Extran avaamista odotellessa. Tiedonkulun ongelmista kertoo myös kahden vikapalvelun miesten tietämättömyys toistensa soitoista.

Alan olla melkein kypsä maksamaan pakollisen taloyhtiölle menevän 120 euroa siitä hyvästä, ettei tarvitse olla Soneran pompoteltavana. Vaikka asentaja perjantaina saisi yhteyden pelaamaan, seuraavan häiriön kohdalla edessä on taas sama riepottelu Soneran tutuksi tulleen asiakaspalvelun kanssa. DNA sai aikanaan laajakaistan toimimaan vuorokaudessa ja sen jälkeen se toimi kuusi vuotta ilman ongelman ongelmaa, ja toimisi vieläkin ellen itse olisi sopimusta sanonut irti. Ehkä DNA pystyisi laajakaistan avaamaan uudestaan kohtuuajassa.

Kuluttajaviraston sivuja olen myös tutkinut ja harkinnut palvelukokemukseni tiedottamisesta kuluttaja-asiamiehelle. Sinne voi tehdä ilmoituksen esimerkiksi huonosta asiakaspalvelusta. Minun kohdallani asiakaspalvelu on kunkin yksittäisen ihmisen kohdalla ollut ihan ystävällistä, mutta on kai se huonoa, jos kolmessa päivässä toimivaksi luvattu liittymä ei viikon jälkeen inahda ja asioiden hoidon kokonaisuus on silkkaa pompottamista?

Ei kommentteja: