torstai 7. lokakuuta 2010

Minä soitan sinulle - sinä soitat minulle Vivaldia

Oulussa 7.10.2010


Rakas Sonera


Kirjoitin Sinulle viimeksi joskus vuosituhannen alkuvuosina. Silloin lähettämääni sähköpostiin vastasi sähköinen sihteerisi ja lupasi Sinun pikapuoliin palaavan asiaan. Varmaan muuttokiireiltäsi, kun olit tuolloin siirtämässä residenssiäsi Tukholmaan, et silloin tullut lainkaan vastanneeksi. Itsekin siirryin asiakkaaksi kilpailijallesi, jonka laajakaista on kuusi vuotta toiminut ongelmitta.

Vuodet lievittävät ikäviäkin muistoja ja niin minäkin olin melkein unohtanut ne suuret kärsimykset, jotka puhelinpalvelusi minulle joskus aiheutti. Kun taloyhtiössäni otettiin viime talvena esille mahdollisuus, että joka huoneistoon hankittaisiin Sinulta laajakaista, pidin vanhoja muistamatta taloyhtiön yhtiökokouksessa kannatuspuheenvuoron puolestasi. Vanhoja rouvia piti vakuuttaa siitä, ettei heidän sopimuksen vuoksi ole tarpeen hankkia tietokonetta ja opetella netin käyttöä, vaikka maksavatkin Sinulle kympin kuussa mahdollisuudesta siihen. Yksimielisesti yhtiökokous päättikin tilata samalla kertaa sekä kaapelitelkkarin että laajakaistan edullisen tarjouksesi perusteella.

Keväällä postiluukusta tuli aanelonen, jossa kerrottiin, että lokakuun viidentenä tulevat sekä telkkari että laajakaista Sinulta. Aanelosessa kehotettiin vanhat sopimukset ajoissa irtisanomaan, ettei tule päällekkäisiä maksuja. Erityisiä ohjeita siitä, miten asukkaiden pitäisi laajakaistan osalta toimia, ei ollut, mutta silloin ajattelin sellaisia tulevan lähempänä siirtopäivää. Itse irtisanoin kehotuksen vuoksi vanhan, hyvin palvelleen laajakaistan lokakuun viidennestä alkaen.

Kesän aikana oli naapureiden kanssa puhetta siitä, ettei Sinulta ole tullut mitään tietoa muutoksen vaatimista toimenpiteistä. Itse johduin ajattelemaan, ettei mitään ole tarpeen edes tehdä vaan sovittuna päivänä kaikki toimii. Rappukäytävän mainoksessasikin luvattiin, ettei meille myymäsi Extran avatakseen tarvitse muuta kuin lyödä eternetti seinään, niin selain ohjautuu Sivuillesi liittymän avaamiseksi tarvittavia temppuja varten. Mainos tosin oli ajalta ennen koko taloyhtiölle tekemääsi hyvää tarjousta. Ja olihan isännöitsijäkin yhtiökokouksessa kertonut, että kahden megan liittymä tulee kaikille ja nopeammista yhteyksistä pitää sopia erikseen Sinun kanssasi, joten uskoin kaiken olevan kunnossa. 

Sovittuna päivänä netti toimi yhtä liukkaasti kuin ennenkin. Varmaan kuitenkin vanhan laajakaistan voimalla, koska kun kuudes päivä kotiin palattuani starttasin tietokoneen, laajakaista ei enää toiminutkaan. Piuhat ja verkkoyhteydet tarkistettuani aloin arvella, että vika oli Sinun linjoissasi.

Kaivoin esille keväällä tulleen aanelosen, jonka alalaidassa olivat asiakaspalvelusi numerot. Heti soitettuani vastanneen vakuuttavaäänisen puhemiehesi ohjeiden mukaisesti ohjasin itseni tarjoamaasi Vikapalveluun. Jo vuosituhannen alusta tuttu suosikkibiisisi, Vivaldin Vuodenajat, alkoi soimaan ja hetken kuluttua Vakuuttavaääninen kertoi, että numerosta saa tietoa vain, jos laajakaistayhteys toimii. Muussa tapauksessa pitää soittaa toiseen numeroosi, jossa opastus maksaa euron minuutilta.

Jonkin aikaa Vivaldia kuunneltuani kyllästyin asiakaspalvelusi numeroon ja Vakuuttavaäänisen jankutukseen. Naputtelin nokialaiseen Vakuuttavaäänisen kertoman maksullisen numeron. Taas pääsin kuuntelemaan Vilvaldia, kunnes tällä kertaa naisääni kertoi, että pitäisi oikeastaan soittaa kolmanteen numeroon, jossa puhuminen maksaa kaksi euroa minuutilta. Siellä, kuunneltuani pätkän Kevättä, elävä ihminen vastasi, kuunteli murheeni ja lupasi soittaa minulle hetken kuluttua, keskusteltuaan esimiehensä kanssa. Aika pian hän soittikin ja kertoi, että minun pitäisi olla yhteydessä Taloyhtiöön, jotta yhteysongelmat selvitetään Sinun kanssasi koko yhtiön osalta. Valitettavasti Taloyhtiö ei ollut enää viiden aikaan tavoitettavissa.

Olin jo luovuttamassa, kunnes saisin yhteyden Taloyhtiöön, mutta sitten selvisi, että naapurissa netti kuitenkin pelittää. Kiivaasti naputtelin kännykkään uudestaan kahden euron numerosi, jossa pääsin taas kuuntelemaan Vivaldia. Kävelin ulos tupakalle, jossa kuuntelin Kevättä ja keskustelin naapurin kanssa, jolla toisin kuin meillä oli ollut ongelmia tv-liittymäsi kanssa. Valitettavasti kännykän äänentoisto on puutteellinen, mutta ei lähetysäänen tasokaan aivan täydellinen ollut, joten kaikkiaan rätisevä Vivaldi ei ollut aivan ikimuistoinen musiikkikokemus. Ja pakko tunnustaa Sinulle, että oikeastaan olen itse enemmän hevimiehiä.

Aikanaan mieshenkilö vastasi ja hänen kanssaan kävimme kahden euron minuuttitaksalla läpi modeemin, jota ei ollut eikä minun tapauksessani edes tarvita, ja tietokoneen erilaisia asetuksia, joista opastajani joutui myöntämään, ettei niitä tuntenut. Pian yhdessä totesimme, että varmaankin tietokoneeni osalta kaikki on kunnossa. Vasta siinä vaiheessa hän kertoi, ettei edes ole oikeasti leivissäsi eikä pysty näkemään onko laajakaista edes kytketty, vaan ihan oikeissa ongelmissa pitäisi soittaa suoraan Sinulle. Hän antoi minulle puhelinnumeron, jotta voisin ongelmaa yhdessä Sinun kanssasi selvittää. Mutta yrittäessäni siihen numeroon ottaa yhteyttä, kertoi tiukkaääninen naishenkilö, edes Vivaldia soittamatta, ettei numeroa ole olemassa.

Soitin uudestaan keväällä tulleen aanelosen kertomaan asiakaspalvelunumeroosi, jossa tällä kertaa päätin tavoitella Neuvontaasi, ja sinä puolestasi laitoit Vivaldin soimaan. Panin puhelimen kaiuttimen päälle, keitin kahvit ja tekaisin voileivät, join kahvit ja söin voileivät, kävin pihalla tupakalla, jossa tupakkaa rauhassa poltellessani kuuntelin rätisevää Vivaldia ja jo aiemmin tapaamani Vakuuttavaäänisen kehotusta odottaa vielä hetki, palasin sisälle ja lukaisin päivän Kalevan, kunnes melkein pelästyin kun ihan elävä naisääni vastasi puhelimeen keskeyttäen musiikkihetkeni.

Ääni kuului Neuvontasi ystävälliselle naishenkilölle, joka oli hyvin koulutettu tai työssään karaistunut kohtaamaan jonotuksessaan pahantuulisiksi kääntyneitä asiakkaita. Joka tapauksessa hän nopeasti ja asiallisesti teki kanssani uuden liittymäsopimuksen, joka kuulemma tarvitaan siitä huolimatta, että joka tapauksessa olin jo alkanut maksaa Sinulle kahden megan laajakaistasta. Lupasi vielä kiirehtiä liittymän avaamista. Hän jopa varovasti piti mahdollisena, että tähdellistä informaatiota oli saattanut jäädä toimittamatta taloyhtiön asukkaille tai ainakin minulle.

Nyt kaikki on hyvin ja Kiitos kun jaksoit kuunnelle, Sonera. Aina helpottaa, kun saa sanua. Ja varmaan laajakaistakin vielä joskus toimii!

Hei sitten ja hyvää syksyä Sinulle sinne Tukholmaan!



Sinun asiakkaasi Kari



---------

6 kommenttia:

Sooloilija kirjoitti...

Kiitos Kari tarinastasi, joka on niin tutun kuuloinen. Minäkin tämän puljun asiakkaana olen niin usein pettynyt..kun mikään ei olekaan toiminut silloin kun olisi pitänyt.

Tsemppiä jatkoon.

Kari kirjoitti...

Kiitos Sooloilija, tsemppaamista tämän puhelinpalvelun kanssa asioidessa tarvitaan :) Ja laajakaista ei vielä toimi. Odottelen kauhulla, että joudun vielä uudelleen sinne soittelemaan.

Krisu kirjoitti...

Ihan hervottoman hauska kirje, nauroin vedet silmissä enkä meinannut penkillä pysyä!! Tragikoominen on ainoa oikea sana kuvaamaan tuota niin monen kohtamaa ongelmaa. Miten tää maailma on tämmöiseksi Vivaldin kuunteluksi kalliilla rahalla mennytkin.

SusuPetal kirjoitti...

Loistava kirje, niin rakentava, niin kohtelias, niin...

Huh. Tekisi mieli kirjoittaa ruma sana puolestasi.

lepis kirjoitti...

Onpas harmillista! Ikävää, että jouduit vaihtamaan vastoin tahtoasi. Täytyy sanoa, että jouduin vaihtamaan siihen kilpailijaan tähän muuttaessani, mutta ikinä ei ole netti toiminut näin hyvin. Siksi pahoittelut.

Paikassa kuin paikassa voisivat kuunnella toisinaan nauhoitustensa laadut. Useimmissa paikoissa ne ovat nykyisin hermoja raastavan huonoja, liekö tarkoitus...

Soitetaanko sunnuntaina Vivaldia ;D

Kari kirjoitti...

Kiitoksia osanotosta. Rumat sanat puolestani otan kiitollisuudella vastaan ja ensi sunnuntaina soittelen vaikka Vivaldia, ainakin jos pääsen vielä joskus kotoa nettiin ;(